IMES je podnikový informační ERP systém. Je plně integrován do prostředí operačního systému Windows a pracuje na platformě MS SQL. Dokáže plně uspokojit nejen menší a střední firmy, ale díky svému důkladnému analytickému základu a rozsáhlým možnostem nastavení též potřeby firem velkých. IMES je modulární systém složený z několika desítek modulů, takže konkrétní implementace u cílového zákazníka umožňuje využití pouze těch modulů, které pokryjí aktuální zákazníkovy požadavky s možností postupného rozšířeného využíván. Přestože se skládá z relativně mnoha modulů, byl při vývoji kladen velký důraz na jednotné ovládání, jednotný vzhled a jednotný způsob práce. Základní informace:
rozsáhlé možnosti nastavení umožňují splnění různorodých požadavků na úrovni legislativy, podniku i obsluhy
důsledně je odděleno nastavení legislativní (nastavuje autor systémovými parametry bez možnosti změny uživatelem), podnikové (kopíruje podniková pravidla, nelze změnit obsluhou) a uživatelské (nastavuje obsluha - zpravidla jen v šablonách)
celý systém se spouští centrálně a jako výchozí se zobrazuje seznam oblíbených modulů konkrétního uživatele
při spouštění systém kontroluje aktuálnost použitých modulů a v případě potřeby provádí jejich automatickou aktualizaci
přístupy k datům (prohlížení, editace, účtování .. ) jsou řízeny přístupovými právy podle řad
nastavovat pouze správce systému, efektivní právo je dáno nastavením aplikačních práv IMESu a systémových práv SQL serveru. Při aktualizaci uživatelů probíhá automatická synchronizace s jejich systémovými protějšky
v rámci IMES (základní a detašované pracoviště)
jednorázové exporty z ProfES a importy do IMES v průběhu aplikace IS IMES
průběžné importy do účetnictví IMES z důvodu postupné aplikace agend (např. vyúčtování mezd a majetku z ASŘ nebo ProfES)
průběžné importy běžných účetních dat, DPH, příp. knih z IMEs do účetnictví ProfES z důvodu postupné aplikace účetnictví IMES – zpracování v IMES je možné zahajovat postupně od pokladny, došlých faktur, převodních příkazů, bankovních výpisů, obecného účtování až po kompletní zpracování celé agendy účetnictví, modulu sklady a fakturace v IMES
volitelné sestavování modulů do agend, agendou může být i jeden modul
do formulářů se období přednostně nabízí od řady, pořízení dat (vč. jejich opravy) je důsledně kontrolováno na použití otevřených období agendy
aktuální a otevřená období se nastavují pro agendu, agenda se sestavuje z libovolných modulů (může se sestávat i z jednoho modulu)
přechod na nové období agendy nelze provést pokud dané období není otevřené pro celý systém
období systému otevírá hlavní modul systému (vzorově hlavní kniha, pro konkrétní zpracování není podmínkou)
oprávněná osoba může otevřít období již jednou uzavřené
základním prvkem každého modulu je kniha prvotních dokladů (kniha převodních příkazů, bankovních výpisů, pokladny, faktur, objednávek, obecných účetních dokladů, vnitrofaktur, dokladů nedokončené výroby atd.)
existence knih sjednocuje způsoby pořízení, účtování, oprav pro celou skupinu modulů s podobnými pravidly (pokladna a bankovní výpisy v úhradách, faktury v knize faktur a paragony v pokladně atd.)
kniha prvotních dokladů modulu obecného účtování může u účetních firem volitelně nahradit knihu faktur, pokladní knihu i knihu bankovních výpisů
veškeré pořízení v IS IMES se řídí (v rámci legislativních a podnikových parametrů) nastavením šablon
šablona obsahuje soubor parametrů, který určuje: duplikaci hodnot z předchozího řádku, zastavování kurzoru, zakrývání nepovinných sloupců, způsob nabízení hodnot pro konkrétní údaje (např. číselných řad a dalších se opakujících hodnot), podle nastavení na úrovni podnikových parametrů i způsoby následného zpracování prvotního dokladu např. přiřazení předkontace, metodu účtování – ihned při zápisu dokladu nebo následně atd.
z výše uvedeného vyplývá přímá vazba racionálního pořízení podnikových dat a správného nastavení šablon
základem evidence záloh je důsledná identifikace jednotlivých druhů zápisů v saldokontě (očekávaná úhrada zálohy, úhrada zálohy – účetní i neúčetní, odečet záloh – účetní i neúčetní, vyúčtování zálohy – účetní i neúčetní)
zápis očekávané úhrady se provede – vystavením nebo zápisem zálohové faktury do KF
zápis úhrady zálohy se provede v PO, BV, kompenzací nebo v OU úhradou fa
zápis odečtu a vyúčtování zálohy se provede při odečtu zálohy ve vyúčtovacím dokladu
evidence záloh je jednotná ve všech modulech (pokladna, banka, faktury, obecné účtování..)
zapsaná zálohová faktura se do saldokonta zapisuje formou neúčetního zápisu (očekávaná úhrada za účelem nabízení neuhrazených částek do převodních příkazů, pokladny, bankovních výpisů, popřípadě obecných účetních dokladů)
podle nastavení šablony se uhrazené zálohy nabízejí k odečtu automaticky nebo vstupem do záložky Zálohy. Automaticky lze odečíst i zálohu neuhrazenou, je možné využít i ruční zápis odečtu zálohy v řádku – je rovnocenný odečtu z nabídnutých úhrad záloh. Je možné odečítat i více záloh u jednoho vyúčtovacího dokladu a navíc i postupně.
zápisy úhrad nových záloh (z pokladny, banky a OU) do saldokonta za účelem nabízení k následnému odečtu
úhrady fa (v pokladně, bance a OU) bez jejich zápisu v evidenci se zapisují formou odložených plateb, součástí modulu je i úloha pro likvidaci odložených plateb (neúčetních i účetních )
saldokonto slouží jako zdroj dat pro celou řadu modulů
pokladna, banka, převodní příkazy a obecné učtování čerpá data neuhrazených faktur a stálých plateb pro úhrady (využívají se účetní i neúčetní data)
obecné účtování využívá data pro zúčtování haléřových rozdílů, kompenzace k návrhu a zúčtování kompenzací pohledávek a závazků
účetní předpisy lze doplňovat volitelně dle nastavení různými způsoby
přímou editací účtů
doplněním jednoho nebo obou účtů od pořízeného nebo doplněného kódu předkontace ze šablony
automatickým doplněním předkontace programem odvozením od účetních skupiny (US) zadaných hodnot vybraných údajů (např. u zásob odvozením od US druhu změny, US položky, případně dalších US, u mezd odvozením od US druhu mzdy a US osoby atd. )
účtování i opravy účtování se u všech prvotních i interních dokladů řídí stejnými principy a mají stejné možnosti nastavení
lze volit účtování ihned nebo následně (nastavením na podnikové nebo uživatelské úrovni s možností změny přímo při pořízení )
následné účtování má 2 formy (jednotlivě nebo hromadně)
prvotní doklad se automaticky zapíše do účetního deníku ihned při pořízení i pokud je nezaúčtovaný (formou předkontace i částečné). Z nezaúčtovaných dokladů lze vytisknout Účetní předkontaci, ze zaúčtovaných Účetní doklad. Nezaúčtované zápisy se nepřebírají do účetních sestav (jen do sestav vč. neúčetních dat, využívá se především pro saldokonto)
uložení rozpisu prvotního dokladu podle účtů a třídících hledisek již při jeho zápisu podstatně urychlí samotné účtování
opravy v průběhu pořízení dokladu i těsně před jeho uložením (následně po tisku prvotního dokladu) jsou zcela neomezené
následné opravy po uložení prvotních dokladů jsou uživatelsky velice jednoduché. Jedná se o opravy formou editace (hlavička, řádek, nový řádek, výmaz řádku ….), výmazu dokladu, dobropisu a storna. Možnosti využití jednotlivých způsobů oprav se řídí přístupovými právy a stavem dokladu. V uzavřeném dokladu lze editovat jen vybrané texty.
Lze opravovat i zaúčtované doklady, oprava se automaticky promítá i do účtování a do odvozeného dokladu (z faktury do skladového dokladu).
sestavy jsou v systému uloženy centrálně, systémovými číselníky autoři nastavují zobrazení v jednotlivých modulech (např. účetní doklady v hlavní knize i v jednotlivých účetních modulech)
vlastní uživatelské sestavy (zkopírováním systémové a její úpravou)
v systému existují tyto druhy sestav (oboje vzorové a vlastní uživatelské):
základní operativní přehledy
prvotní doklady (faktury, objednávky, pokladní doklady, převodní příkazy apod.)
účetní předkontace a účetní doklady
přehledy dat v různém třídění a zobrazení
rozborové sestavy (vzorové i definované uživatelem)
výkazy
automatické číslování v rámci zvolené řady
aktuální číslo se přiděluje od řady a účetního roku (důležité pro souběh starého a nového účetního roku)
faktury, objednávky, příjemky, výdejky, převodky, doklad o zařazení majetku, převodní příkazy, účetní doklady a účetní předkontace lze tisknout v průběhu pořízení nebo následně po pořízení a to i přes kontextové menu
Ø u všech výše uvedených dokladů lze vybrat z celé řady modifikací
Ø lze definovat vlastní uživatelské tisky (stejně jako u sestav)
přístup k datům jednotlivých knih (prohlížení, opravy apod.) je řešen v každém modulu jednotně přes formuláře přehledů
zobrazované přehledy jsou plně uživatelsky nastavitelné – viditelné úrovně, zobrazené údaje, filtrování atd.
formulář přehledu přímo poskytuje podporu pro rychlé vyhledávání dat, základní analýzy či pro exporty dat do sestav a dalších externích formátů
Lokalizace systému je řešena jak na úrovni klientského rozhraní (způsob komunikace s uživatelem) tak na databázové úrovni (způsob a formát ukládání dat)
Výstupy ze systému (sestavy a výkazy) jsou definovány individuálně pro každý jazyk
Výstup a formát rozborů lze interaktivně volit pro různé jazyky
Každý uživatel standardně používá svůj výchozí jazyk, ten však lze během práce měnit
valutová pokladna
přijaté a vystavené faktury v cizích měnách
v částce k úhradě lze jiná cizí měna (např. USD) než je ceníková cena (např. EUR)
s přepočtem do (částce k úhradě může být v jiných měnách ,
saldokonto v cizí měně
zápis a vystavení JCD (daňový doklad) s přiřazením k fakturám
ke každému modulu je přiřazen seznam vazeb do dalších modulů, tzn. např. ze skladového dokladu je možné zobrazovat detail partnera, fakturu, objednávku, z hlavní knihy pokladní doklad, detail partnera, fakturu atd.
seznam vazeb je vždy zpřístupněn z prohlížeče a platí pro aktuální doklad